Dinsdag Dag 20 van "Knysna naar Wilderness"

21 februari 2017 - Wilderness, Zuid-Afrika

Dinsdag, dag 20

Wij gaan vandaag van Knysna naar Wilderness, dit zijn maar een kleine 50 km.
Dus eerst lekker ontbeten, ik dacht kom, Koos doe eens gek, en ik bestel een Afrikaanse Pancake, en lekker dat, dat was, het is (zoals het woord het al zegt) een opgerolde pannenkoek met daarin, een vulling met gehakt, en allerlei scherpe kruiden, met daaroverheen geraspte kaas, een aanrader. Na het ontbijt zijn wij even in de shop van grandma gaan kijken, en daar hebben wij wat inkopen gedaan. Grandma verkocht, handgeschilderde porseleinen, borden,kopjes,bekers,lepels, en andere snuisterijen. Hiermee steunt grandma een Zuid-Afrikaanse groep mensen, die allerlei projecten opzetten, voor kinderen, die het wat minder hebben.
Gerard heeft grandma geholpen, om onze inkopen in te pakken. Dat moest goed gebeuren ivm breuk.

Wij zijn toen naar Knysna Waterfront gereden, (wij waren daar gisteravond wezen eten) om daar met een boot, de Heads (Lagune) vanaf het water te kunnen bekijken. Gisteren hebben wij vanaf boven de lagune gezien.
De Knysna-lagune wordt gezien als de juweel van de Tuinroute. Deze lagune ontvangt tweemaal per dag voedselrijk water uit de Indische Oceaan en wordt gevoed met zoet water van de Outeniqua-bergen. De toegang vanaf de lagune naar de oceaan is heel smal, een gevaarlijk punt voor schepen. De enorme kracht van het water op de oceaan heeft al talloze schepen doen vergaan. De smalle ingang komt vanwege twee rotsen aan weerszijden van de lagune die als het ware de wacht houden over de doorgang naar de oceaan. Deze rotsen zijn beroemd geworden als de Knysna Heads.

Wij, 2 tickets voor de boot gekocht, en de boot vertrok om 12.30uur, en het was pas 11.00 uur, dus........tijd voor een bakkie koffie, altijd lekker.

Het was heerlijk op het water, het zonnetje scheen, en een lekker briesje maakte het zeer aangenaam. (Ja,het zou ook kunnen,regenen)
De boot voer langzaam richting, de Oceaan het was prachtig, wij bleven stil liggen vlak voor de uitgang van de lagune, enorme rotsblokken doken voor ons op, zowel links, als recht van ons, (sorry dat ik het woord weer gebruik) het was adembenemend,kolossaal,indrukwekkend. De prachtige kleuren van het water, contrasteerde prachtig, bij de enorme rotsblokken.
De golven van de Oceaan, beukte op de rotsen. Wij zijn toen langzaam terug gevaren naar de haven.

Daar aangekomen, kwamen wij een winkel, annex atelier tegen, daar verkochten ze, prachtige kunst voorwerpen.
Natuurlijk even binnen wezen kijken.

Over de geschiedenis van Knysna is niet al teveel bekend, maar ook in dit Zuid-Afrikaanse dorp hebben de Europeanen hun sporen achtergelaten. De eerste Europeaan kwam in 1760 in Knysna aan en stichtte er een boerderij. Het duurde echter nog tot 1878 voordat Knysna echt op de kaart gezet werd doordat er een belangrijke ontdekking gedaan werd: in de Karatara River werd goud gevonden. Door deze bijzonder lucratieve vondst groeide het dorp in rap tempo. Een andere belangrijke inkomstenbron die Knysna verder op weg naar ontwikkeling hielp was – en is – de houtindustrie, met dank aan de bosrijke omgeving waarin het dorp ligt.

Na het bezichtigen van dit atelier, zijn wij richting Wilderness gereden.
De meeste wegen zijn eenbaanswegen, dus inhalen is wat moeilijker, ook ivm, de vele bochten in de meeste wegen.
Daar hebben de Afrikanen iets op gevonden. Het langzamere verkeer wijkt (bij achterop komend verkeer) deels uit naar de vluchtstrook. Het snellere verkeer kan dan rechts op de rijbaan inhalen. Na de inhaalactie gaan de alarmlichten als dank je, kort aan. Ik maak mij de Afrikaanse rijstijl steeds beter eigen. (Met af en toe naast mij een Pfff) Regelmatig rijd ik met de linkerbanden op de vluchtstrook of ik knipper met de alarmlichten, om baaie dankie te zeggen.

Wildernis (Engels: Wilderness) is een kustplaats met 6200 inwoners aan de Tuinroute in Zuid-Afrika. Wildernis maakt deel uit van de gemeente George. De plaats ligt ongeveer 445 kilometer ten oosten van Kaapstad en 315 kilometer ten westen van Port Elizabeth.
Wildernis is bekend vanwege haar acht kilometer lange witte zandstrand. Ten westen van Wildernis stroomt de Kaaimansrivier. De Touwsrivier stroomt door Wildernis en vormt tussen de duinen een lagune. Wildernis heeft een mild klimaat met temperaturen tussen 10° en 28° Celsius.
De vroegere president van Zuid-Afrika, Pieter Willem Botha, woonde hier tot zijn overlijden in 2006, in zijn huis Die Anker.

Aangekomen in ons nieuwe Lodge, na een hartelijk welkom door onze gastvrouw, (lekker wij konden weer eens Nederlands praten) hebben wij de auto uitgeladen, en zijn wij heerlijk op ons balkon, een kop koffie wezen drinken. Ik heb wat gelezen, in de zon, en Ger zat te appen.
Rond de klok van 19.00 uur zijn wij op zoek gegaan, naar een restaurant.
En ja hoor wij zagen een leuk ding, waar je zowel aan de voorkant, alsook aan de achterkant, buiten kon zitten. Wij naar binnen, na verloop van tijd, we zaten wat te drinken, en hadden ons voedsel al besteld, komen er 2 gasten langs onze tafel gelopen, (een van de mannen, zat vol met plakplaatjes) en stapte op een podiumpje, en nog geen 30 seconden later kwam er uit de luidsprekers, muziek. En nu moeten jullie niet denken aan achtergrond muziek, waarbij je gewoon nog met elkaar kan communiceren, nee het was pure, punk, of hoe het ook mag heten, in iedergeval ik kon mezelf niet eens meer verstaan, laat staan dat ik Gerard nog kon verstaan.
Wat een ......... herrie, eindelijk kwam ons eten, snel opgegeten en wegwezen.

Het eten was overig prima hoor, maar de muziek, verschrikkelijk daar zijn wij net ff te oud voor.

Wordt vervolgd.

1. Rob Fruithof:
    21 februari 2017
    He leuk man....ik hoop dat je van Grandma een kleinigheidje voor Leon hebt gekocht. Die wordt n.l. a.s. Zondag 26 Feb. 14 jaar. En dan zijn jullie bij ons enne....hij is er dan ook! Ben benieuw of je hem nog herkent...de laatste keer dat je hem gezien hebt was bij jou en Loes thuis en toen was ie nog naar een dreumes! Geniet het verder en tot gauw. Gr. Rob
  2. Hilda en lutske:
    21 februari 2017
    Je doet op deze manier wel leuke ideeën op voor het kokkerellen in je nieuwe keuken. Dus als wij komen verwachten wij allemaal lekkere Afrikaanse gerechten met als kok........Straks maar lekker slapen en morgen weer snel op naar het volgende spannende verhaal. Liefs van ons. Xxx
  3. Sonja:
    21 februari 2017
    Wat geweldig weer Koos .Wat zal dat rijden jou hier in Holland weer tegen vallen !Of juist weer niet...omdat jouw Loes je dan weer naast je zit.Heerlijk dat jullie zoveel genieten ik lees weinig of geen tegenvaller das toch ook uniek!.groetjes van mij .
  4. Loes:
    21 februari 2017
    Ik wordt nu wel 'n beetje jaloers , die zee die prachtige blauwe lucht , leuke winkeltjes ,lekker eten !!! En dan hier die troosteloze lucht en die K regen. Geniet er maar lekker van jullie hoeven niet jaloers te zijn op ons hier in het kikkerlandje. Xxx
  5. Bart:
    Mooi jongens ( opa's)