Maandag Dag 26 Kaapstad

28 februari 2017 - Kempton Park, Zuid-Afrika

Maandag Dag 25
Vannacht, hebben wij de muggiesdans  gedaan, voor het eerst last gehad van muggies. Dus was het een onrustige nacht, ik kan jullie vertellen, die muggies zijn heeeeeeel klein, en heeeeeeeeel vervelend. Ze zoemen zo hard, dat je denkt, vliegt er nu een, Afrikaanse zoemzoem vlieg, zo hard gaan deze muggies te keer, en dan heb ik het nog niet, over het steken wat deze muggies doen, overal hadden wij, van die lekkere jeukende bulten op ons lichaam. Maar na eens flink met de muggiesspray te hebben gespoten, konden wij weer lekker slapen. Toen wij s'morgens wakker werden, heeft Gerard een lekker koppie T gezet en zijn wij buiten gaan zitten. Toen kwam Rob om de hoek kijken en zei, ik heb een lekker ontbijtje gemaakt met verse broodjes,jus,koffie,T, diverse vleeswaren en kaas soorten, het was heerlijk.

Daarna zijn Rob en ik naar de gamma gegaan, Rob&Inge hadden nog wat klusjes, die in huis gedaan moesten worden, dus ik had gezegd, ga ik voor jullie regelen.Een nieuw slot op de buiten deur naar de studio. En nog een paar slotjes, op de ramen vast zetten.
Lieve Inge&Rob ik heb het met liefde voor jullie gedaan.
Na deze klus geklaard te hebben, zijn wij gaan Toeren,  door Cape Town, met Rob als onze reisleider.

Natuurlijk mag een bezoek aan de Tafelberg (of zoals Gerard zegt,
de Tempelberg) niet ontbreken, en dat had onze reisleider, ook direct in de gaten, want wij reden, linea directa naar het Wereld Wonder. Als je ervoor staat is het een kolossale berg, hij straalt dan ook ontzag uit, (je kunt lopend,of met het kabelbaantje, naar boven) jullie begrijpen wel, hoe wij naar boven zijn gegaan. Eenmaal boven is het uitzicht, adembenemend, je kijkt over heel Kaapstad uit, prachtig. Wij hadden deze dag geluk, wat er was bijna geen wolkje aan de lucht. Even een weetje, als de Tafelberg niet goed te zien is, dan zeggen ze hier "De Tafel is gedekt"

Je ziet natuurlijk ook.....Robbeneiland liggen.

Robbeneiland is een Zuid-Afrikaans eiland voor de kust bij Kaapstad. Het is vooral bekend doordat Nelson Mandela hier gevangen werd gehouden door het Apartheidsregime van Zuid-Afrika.

Het is een berucht eiland dat bijna 400 jaar gebruikt is om gevangenen en bannelingen op te bergen. Van 1836 tot 1931 was Robbeneiland een leprakolonie. In 1959 werd het eiland ingericht als zwaarbeveiligde gevangenis van het Zuid-Afrikaanse apartheidsregime. Robbeneiland is wereldwijd bekend geworden door de gevangenschap van Nelson Mandela en andere anti-apartheidsstrijders op het eiland. Er was een kalkmijn op het eiland waar de gevangenen kalksteen moesten winnen. Door het felle verblindende licht en het fijne stof in de witte kalkmijn raakten de ogen van Mandela beschadigd. Tijdens het werk in de kalkmijn konden de gevangenen soms wel met elkaar praten, hoewel ze het van de bewakers niet over politiek mochten hebben.In 1991 werden de laatste politieke gevangenen vrijgelaten van Robbeneiland en in 1996 werden de laatste criminele gevangenen overgeplaatst en werd de gevangenis gesloten. Het eiland werd in 1999 door UNESCO als cultuurerfgoedop de Werelderfgoedlijst geplaatst.

Na het bezoek aan de Tafelberg, zijn wij naar Signal Hill gereden.
Ook hier weer een prachtig uitzicht. Seinheuwel (Afrikaans voor 'seinheuvel'; Engels: Signal Hill) is een heuvel bij Kaapstad, ten noorden van de Tafelberg.

De heuvel kreeg de naam Seinheuvel in de Nederlandse koloniale tijd. Vanaf de heuvel werden seinvlaggen gebruikt om schepen te waarschuwen voor slecht weer. Vanaf de negentiende eeuw werden ook seinschoten afgevuurd voor elk schip dat men vanaf de heuvel de haven zag naderen. Bovendien ontstond de traditie om elke dag stipt om twaalf uur 's middags een schot af te vuren ter ijking van de scheepsklokken. Nog elke dag om twaalf uur wordt zo'n kanonschot gevuurd. De knal is in het grootste deel van de City Bowl te horen. Seinheuwel oefent een grote aantrekkingskracht uit op toeristen en recreanten. Het biedt een adembenemend uitzicht over het stadscentrum, de Tafelbaai en de Atlantische Oceaan.

Onze reisleider, zei tegen ons, ik zal jullie ook wat leuke straten laten zien, en wij zijn toen,kriskras door Kaapstad gereden.

Toen zei Rob, we gaan nu naar de wijk, Bo-Kaap. De Bo-Kaap is een schilderachtig deel van Kaapstad in Zuid-Afrika, dat voorheen bekendstond als de Maleisische buurt. De buurt ligt aan de voet van de Seinheuwel boven de middenstad en is het historische centrum van de Kaap-Maleise cultuur in Kaapstad. Er wonen ongeveer 6000 mensen van wie ongeveer 90% moslim is.

Rond 18 uur waren wij weer thuis, Inge (sorry Ingrid) zat gezellig op ons, te wachten.ik ben toen wat foto's gaan maken van alle kunst en planten die Inge&Rob in hun tuin hebben

Gerard en ik hadden Inge&Rob uitgenodigd om uit eten te gaan, Inge had een tafel gereserveerd bij een restaurant, was niet zo ver bij hun vandaan, zei Rob. Een ding wat ik geleerd heb in Kaapstad, is, dat 30/45 minuten rijden, dichtbij heet. Wij hebben daar heerlijk gegeten, Ger at kingklip, dat is een witte visfilet, en ik at reebok, heerlijk, dit vlees smolt op je tong.
Wij vonden het erg gezellig, en goed eten. Op de terugweg ging het bijna mis, 4 weken, geen probleem gehad, met het autorijden, maar nu...... ik moet naar rechts, (in Nederland ga je gewoon de hoek om) maar hier moet je nog de rijbaan oversteken, en kan er nog verkeer van links komen, wat gewoon rechtdoor rijd,
en ja,er kwam een auto aan, met de lichten aan, want het was al helemaal donker,
niet gezien, echt ik heb die auto niet gezien (een black-outje) Rob roept Koos, en ik zie die auto, die vol in de remmen dook, en ik stond meteen stil, de auto reed voor mij langs, en wij reden verder, alsof er niets gebeurt was, dat was gelukkig ook zo. Wij zijn veilig aangekomen, en uitgenodigd om nog een lekker toetje te eten. Inge had voor Leon zijn verjaardag een heerlijke taart gebakken, dus kregen wij een stuk van de taart, ijs erbij, en grand marnier eroverheen, sjum,sjum.
Ik moest nog even een schroefje in het keukenraam draaien, en toen zijn wij naar onze studio gegaan.

Inge&Rob, nogmaals hartelijk dank voor jullie gastvrijheid, en de ontbijtje's.

Wordt vervolgd.

1. Janet van der zwaag:
    28 februari 2017
    Tjonge jonge wat een verhaal weer koos,jullie hadden een beschermengel op jullie schouder.
    Maar wederom weer prachtige foto's.
    Nogmaals wensen we jullie een hele goede terugreis toe.
    Hartelijke groeten vanuit stroe.
  2. Sonja:
    28 februari 2017
    Mooi al die kunst!en die gekleurde huizen ..Zo geweldig!en fijn zulke gastvrije vrienden .En koos ik vind het knap hoor dat je zo top gereden hebt .En dan voor nu Welkom thuis bij jouw Loes en kinderen en kleinkinderen wat zullen zelf zijn jouw weer te zien !!!
  3. Loes:
    28 februari 2017
    Rob & Inge wat hebben jullie goed voor de heren gezorgd, en wat hebben ze er van genoten ‼️wie weet krijgt Koos mijn zo gek om volgend jaar ook naar Kaapstad te gaan .... Ik zie vreselijk tegen de lange vliegreis op maarrrrr dan heb je ook wat , wat ziet het er prachtig uit schitterende foto's. Koos heeft nog lekker even zijn hobby uit kunnen oefenen dus spaar de klusjes maar op. Xxx

Helaas mannen zit het er weer op 1 mnd. lang vertoeven in Z.A. wat is het snel gegaan maar het was de moeite waard aan de foto's te zien.
    Nog 1 nacht slapen in Johannesburg en dan weer naar het koude
    regenachtige kikkerlandje. Donderdag weer op Ned. bodem geniet er nog even van in ieder geval 'n hele goede vlucht ‼️‼️
  4. Miranda Verdouw:
    1 maart 2017
    Ik moet echt mijn familie in Kaapstad en Johannesburg gaan opzoeken, zoveel schoonheid wat ik heb voorbij zien gaan! Koos, ik heb genoten van je verhalen en fotos !! Nogmaals een veilige terugreis!