Zondag Dag 25 van Robertson naar Kaapstad

26 februari 2017 - Cape Town, Zuid-Afrika

Dag 25 naar Kaapstad.

Vandaag gaan wij naar Kaapstad, wij logeren daar bij mijn vriend Rob en zijn Lieftallige vriendin Inge, wat leuk is, ook Rob zijn zoon, Leon is er, en die is vandaag nog jarig ook. Maar eerst moeten wij nog ontbijten. De zelfde mevrouw van gistermorgen kwam met haar autootje onze oprit oprijden. Ook vandaag had zij weer een Ontbijtmand meegenomen voor ons, goodmorning, see de mevrouw, sleep wel, of wij goed geslapen hadden (ik dacht, wat gaat jou dat aan,of wij goed geslapen hebben) yes yes zeiden wij, put de basket maar here, en ik wijs met mijn vinger naar de eettafel buiten. De mevrouw stapt weer in haar auto, en rijd vervolgens de berg af. In de mand zaten allemaal lekkere dingetjes, maar net als gister zat er ook een glazen pot in met hooi, waar 4 eieren in zaten. Gerard ging de tafel dekken, en ik ging iets doen met eieren. Ger wilde net als gisteren gekookte eitjes, en ik wilde een omelet. Ik ga nu een curcus omelet bakken geven, men nemen een koekenpan en gooit daar in stukjes gesneden bacon in, dan gooi je 2 eitjes in een schaaltje, en klopt dat los, dit gooi je vervolgens in een koekenpan en als dat erin zit gooi je de gebakken bacon, gesneden uitje, stukjes tomaat erin, vervolgens laat je dat even bakken en dan gooi je er lekker geraspte kaas overheen

Even door laten bakken, en dan de rechterkant over de linkerkant vouwen, nog even bakken en dan lekker op een geroosterde boterham, besmeerd met roomboter, jummie jummie

Na dit ontbijtje, ben ik nog even gaan filmen, en toen op weg naar Cape Town. De eerste Koffiestop was bij het pompoenenwinkeltje. De bedoeling was, om hier koffie te drinken, maar er stond maar een tafeltje,en die was bezet, dus toen maar, 2 flesjes cola gekocht, en weer verder gereden. Toen wij dus ook een paar km verderop een heel groot tankstation zagen, zijn wij hier Koffie gaan drinken oftewel, cappuccino. Cappuccino was op dus wij weer verder rijden. Na verloop van tijd, toen, zagen wij van ver al.........

De Tafelberg (Engels: Table Mountain, Afrikaans: Die Tafelberg) bij Kaapstad is een tafelberg op de westelijke kaap die uitkijkt over Kaapstad en omgeving.

De berg heeft een kenmerkende platte bovenkant, en is ongeveer drie kilometer breed. De Tafelberg is ver vanuit de wijde omgeving te zien en is beeldbepalend voor de omgeving. Om die reden fungeert een gestyleerde afbeelding van de berg als vlag van Kaapstad en op stadlogo's. Het is tevens een belangrijke toeristische attractie.

Inwoners van de stad die naar het zuiden (naar de de berg toe) kijken, zien links Duivelspiek (1000 m) en aan de rechterkant wordt de Tafelberg geflankeerd door Leeukop (669 m, Lion's Head) en Seinheuwel (350 m, Signal Hill). De bovenkant van de berg is geregeld door wolken bedekt. De achterkant van de berg is complexer dan men zou denken wanneer men de berg van voren ziet. Het hoogste punt op de Tafelberg is McLear's Beacon met 1086 meter. Dit punt werd vernoemd naar een landmeter, Sir Thomas Maclear, die er een trigonometrisch baken liet plaatsen. Vandaag de dag rest hiervan enkel nog een hoge stapel keien.

Rondom de berg is het Nationaal park Tafelberg gelegen. De Tafelberg is het enige aardse fenomeen waar een sterrenbeeld (Mensa) naar genoemd is. Dit sterrenbeeld is zo genoemd door de Franse sterrenkundige Nicolas de Lacaille, die het ontdekte tijdens zijn verblijf in de Kaap in het midden van de 18e eeuw. Het sterrenstelsel kan in de zuidelijke hemisfeer gezien worden; het is midden juli rond middernacht onder Orion te zien.

Het kon niet anders,dan dat wij dicht bij Kaapstad waren, en IDD onze ome Joop (tante Truus was nog steeds met vakantie) zei over 400 meter de afslag nemen, nog een paar aanwijzigingen van ome Joop, en wij stonden voor het huis van Rob en Inge, die ons hartelijk verwelkomde, en die ons meteen uitnodigde, om een boterhammetje mee te eten in de tuin.

Na verloop van tijd, zijn wij naar onze studio gegaan en hebben wij de auto leeggehaald. We hadden met Rob afgesproken, dat hij ons de Kaapstadse kust, met zijn mooie strandjes zou laten zien. Even later stond Rob voor onze/zijn deur, en zei, zijn jullie er klaar voor, jazeker zeiden wij in koor, en wij gingen op weg. Rob woont al vele jaren in Kaapstad, dus wij kregen allemaal leuke dingen te zien.

Natuurlijk moesten wij ook nog ergens koffie drinken, dus dat deden wij op het strand van Kaapstad, 3 malloten.

Toen terug naar huis, Rob en Inge hadden ons uitgenodigd, om bij hun te komen eten, Inge zou een curry maken met garnalen, en nog wat vis en rijst en aardappels. Het was heerlijk, en heel gezellig, natuurlijk wat oude herinneringen opgehaald (ja ja Opa wordt oud) en na het heerlijke diner, konden wij op bvn naar studio sport kijken, want Feijenoord moest tegen psv, dus wij waren wel benieuwd wie er had gewonnen. Na studio sport, ben ik aan de blog begonnen te schrijven, en daar ben ik nu, om 23.18 uur mee klaar.

Wordt vervolgd.

1. Loes:
    26 februari 2017
    Wat ziet dat er schitterend uit , echt alles is even mooi ‼️‼️ Morgen jullie laatste dag dus dubbel genieten van alles en vooral het mooie weer want in Nederland is het nog steeds K .
    Ontzettend lief Rob en Inge jullie hartelijke welkom. Leon nog van Harte Gefeliciteerd ‼️ Xxx
  2. Sonja:
    26 februari 2017
    Geweldig recept !ga ik gebruiken .En wat fijn dat jullie bij de vrienden gearriveerd zijn.Geniet maar fijn van elkaars gezelschap de zon ,de natuur en alles wat nog op jullie pad komt .lieve groet.
  3. Hilda en lutske:
    26 februari 2017
    Hallo lieverds, wat prachtige foto's weer! Wat is het daar toch geweldig mooi!! We wensen jullie een hele goede en veilige terugreis maar eerst nog maar fijn genieten. Bedankt dat we mee mochten kijken met jullie mooie trip. Dikke kus voor allebei xxxx
  4. Hanneke:
    27 februari 2017
    Koos wat een prachtige foto's weer. Ga nog genieten van jullie laatste dagen en Goede en veilige terugvlucht. Xxxxx
  5. Miranda Verdouw:
    27 februari 2017
    Koos, wat zal jij moeten afkicken straks als je terug bent in ons koude, natte kikkerlandje
  6. Els:
    goede reis terug