Vrijdag Dag 23 van Oudtshoorn naar Robertson

24 februari 2017 - Robertson, Zuid-Afrika

Vrijdag dag 23

Vandaag gaan wij naar Robertson
Maar eerst nog even ontbijten in....De zeekoe.

Toen wij, dit overheerlijke ontbijt hadden verorbert, zijn wij in de auto gestapt, en op weg gegaan naar....
Robertson is een dorp met 22.000 inwoners in de provincie West-Kaap in Zuid-Afrika. Het bestaat sinds 1853 en dankt zijn naam aan de predikant William Robertson.
Robertson ligt in de Breede River Valley en maakt deel uit van de Breede River Valley-regio. Het gebied is in de afgelopen jaren bekend geworden als een gebied dat kwaliteitswijnenproduceert, bijvoorbeeld door het huis Weltevrede. Robertson wordt ook wel de 'vallei van wijn en rozen' genoemd, dit omdat er langs veel wijngaarden rozen zijn aangeplant. In het gebied waren vroeger veel coöperaties actief, maar tegenwoordig zijn er ook steeds meer individuele wijnproducenten.
Het klimaat in Robertson Valley is zeer warm en droog, waardoor irrigatie vanuit de Breederiviernoodzakelijk is. De Indische Oceaan zorgt ervoor dat er 's nachts een koele bries over de wijngaarden gaat. De bodem bestaat uit kalksteen, maar ook uit zanderige, vruchtbare bodems.
Naast de wijnen en rozen staat Robertson ook bekend om zijn paarden, in dit gebied fokt men al jaren succesvolle sportpaarden (dressuur, spring en renpaarden).
Het stadje beschikt over een aantal musea en Zuid-Afrikaanse monumenten waaronder de Pink Church (gebouwd in 1859), het Museum (gebouwd in 1860), Edwardian-style huis (gebouwd in 1904), Victorian-style huis (gebouwd in 1914) en het Powder house (dit huis werd gebracht als magazijn voor kogels.

Ik had de route 62 uitgestippeld, en dat bleek een goed plan.
Dit is echt een hele mooie en afwisselende route. Route 62 - ook wel de Wijnroute genoemd - in de Kaapprovincie is ongetwijfeld de mooiste route van Zuid-Afrika. De wijnroute is het koosnaampje voor het vruchtbare gebied achter Kaapstad. Groene wijnranken met een witte boerderij in Cape Dutch stijl, omzoomd door blauwgrijze bergen en een strakblauwe lucht: dat is de adembenemend mooie wijnroute. 62 Staat voor het nummer van de weg die dwars door dit gebied loopt. De Route 62 passeert pittoreske Cape Dutch dorpjes. Bijzonder vonden wij het dorpje Montagu, met huizen in krullerige Victoriaanse stijl. Elk dorpje nodigt uit voor een stop om te proeven van de lokale specialiteit: port, chocolade, kaas, gedroogd fruit en niet te vergeten wijn! Rode wijn, witte wijn, rosé of Cap Classique: overal vind je wijnboerderijen waar je wijn kunt proeven. 's Avonds op je veranda kun je genieten van een kaasplankje met een mooi glas wijn en je aankopen testen. De restaurantjes in deze dorpen zijn bij uitstek geschikt om nationale gerechten als bobotie uit te proberen. Of wat dacht je van een heerlijke struisvogelbiefstuk in Oudtshoorn, de struisvogelhoofdstad van de wereld? De Wijnroute en Route 62 zijn gemaakt voor mensen die houden van een ontspannen vakantie met wandelingen in mooie gebieden, het bezoeken van kleine dorpjes met schattige boetiekjes en een paar heerlijke wijnen willen proeven bij verschillende wijnboeren.

Rond een uur of 11, hadden wij toch wel trek in cappuccino, en ja hoor wat zagen wij, een restaurant, wij naar binnen. En een lekker bakkie cappuccino gedronken, voor de deur van dit restaurant stond een schitterende bolide

Ook zijn wij vandaag even bij een struisvogel Farm wezen kijken, wat een lelijke beesten zijn dat.

Het was vandaag redelijk warm weer met een stralende zon, de tempratuur liep op tot boven de 36 graden.

Maar ook kom je op de route 62 Ronnies Sex Shop tegen

Okay, dit is het verhaal. Voormalig hippie Ronnie had een café-winkel-pitstop langs de R62, vooral bedoeld voor passerende auto’s en motoren om iets te drinken, te eten en even de benen te trekken. Op een dag besloot Ronnie zijn winkel – met de naam ‘Ronnie’s shop’ – te voorzien van een likje verf. Tot zover een zeer normaal verhaal. Maar toen Ronnie er even niet was, verfden zijn vrienden ludiek het woord ‘sex’ tussen Ronnie’s en shop. Het gevolg: van een zomaar-langs-de-weg-stop werd Ronnie’s shop de bekendste pitstop van Zuid-Afrika. Waar het om een nog niet geheel verklaarbare reden volhangt met beha’s en visitekaartjes.

Toen kwamen wij op onze plek van bestemming.
Ik vind het, "HET PARADIJS”  op aarde. We hebben nog geen foto's van deze Lodge, want toen wij aankwamen moesten wij gelijk weer 20 km terug om bij de eerste de beste supermarkt boodschappen te doen.

Wordt vervolgd.

1. Loes:
    24 februari 2017
    Echt 'n paradijs schitterende lodge leuke filmpjes en prachtige foto's !! Xxx
  2. Rob Fruithof:
    25 februari 2017
    Geniet van de Robertson omgeving, het is daar prachtig. Wij komen er regelmatig ( ook met Leon) in een heerlijke uitspanning met een eigen strandje met o.a. kano's pal aan de Breederivier. Ik begrijp dat jullie nogal buiten R.verblijven. Richting Bonnievale? Als jullie Zondag vanaf R. de N1 pakken richting Kaapstad ( via Worcester, op weg daar naartoe zie je op een gegeven moment aan de rechterkant ROOIBERG , met een hele hoge, rooie metalen stoel ervoor in de tuin. Zou daar zeker even een koffie stopje maken. Lekkere pastries en ook eten daar. Om van de wijnen naar te zwijgen. Er is ook een leuk winkeltje met allerhande spulletjes aan de zijkant van het gebouw. Ga door de Tol-Tunnel na Worcester verder op de N1. Voor ons huis pak je op een gegeven moment de PLATTEKLOOF afslag. Je moet ons adres maar in tante Truus zetten. MAAR... je moet NIET Table View erin zetten, maar MILNERTON! Anders ga je dwalen. Ik hoop dat je mijn telefoon nummer hebt in geval dat je de weg kwijt raakt en assistentie nodig hebt. Heb het verder fijn daar en wij verheugen ons op jullie komst om hier nog even wat moois te zien. (Table Mountain, Kalkbay?) En dan.. ..zit het er - helaas - voor jullie weer op. Ik denk dat jullie- misschien - na jullie tour door ZA beter begrijpen waarom wij hier wonen. Heeft o.a. veel te maken met de heerlijke lifestyle hier. Tot morgen en goeie trip naar Table View. Gr. Rob, Inge & Leon.
  3. Sonja:
    25 februari 2017
    Het is prachtig dat wij meemaakten genieten van jullie reis ! En fijn dat aan het einde v d reis ook een vriend is jullie opwacht.Wat een feest !!!